Friday, December 30, 2011

kek kukus coklat lapis keju

Salam semua..Hari ni saya nk kongsi resepi kek kukus coklat lapis keju..Selalunya saya buat kek coklat je(tp sbnrnya da lama x buat :D..Sampai en N byk x ckp da lama xmkn kek saya)...Ntah mcm mana tiba2 rsa nk buat yg ada cheese sekali...Ssemuanyer sbb rasa kek yg akak ipar saya bawak...Ttrus tringin nk try buat sendr

So apa lg sy pun mgooglekn untuk mencari resepi cheese 2...Tp tgok kbykannya complicated mcm pening la plak...Sehinggala saya terjumpa resepi ini..Tapi saya cuma ambil lapisan cheese sahaja...Untuk coklat saya ikut resepi my mum

so ini resepinya

untuk coklat
1 cawan gula
3 biji telur
1/2 cawan susu pekat
1 cawan minyak masak
1 cawan koko
1 cawan tepung naik sendiri
1 sudu baking powder
1 cawan air panas

untuk lapisan keju
260g krim keju(cheese cream)
50g gula (tp saya tukar ke 1 cawan sbb tiada penimbang)
1 biji telur
1 sudu tepung
2 sudu air
jem blueberry(tp saya guna jem strawberi..sbb xjumpa jem bluebery)

cara-caranya
1-pukul telur dan gula sehingga kembang,kemudian masukkan susu pekat,minyak masak,serbuk koko,tepung,baking pwder dan last sekali air panas
2-pukul krim keju dan gula dalam mangkuk yg berasingan.kemudian campur telur,tepung dan air
3-panaskan kukus
4-aduan coklat di bahagi 2.1 aduan di kukus dahulu selama 30minit
5-masukkan aduan cheese dalam loyang. tp pastikan kek coklat td sudah masak. Masak selama 30 minit
6-Akhir sekali masukkan aduan coklat dan kukus selama 30minit lagi
7-Sejukkan kek dan kek sudah sedia untuk di makan..yummy2

So inilah hasilnya..sedap ke x,x tau la nk komen..kne tnye en N kot..sbb dia tukang rasa

No comments:

Post a Comment