Tuesday, January 22, 2013

Sambal Sotong Kering

Sejak Kahwin ngn en N ni mcm2 menu masakan saya belajar... Byk makanan yg saya kurang makan tp jadi favorate en N..Termasuk lah resepi kali ni iaitu sambal sotong kering

Untuk 1st time nya saya belajar masak sambal ni dr ibu en N..Ibu kta msak mcm biasa je cuma air asam letak kemudian..Ok saya akan ingat pesan ibu 2..

Selain dari cara masak ibu juga pesan rendam sotong 2 lma cikit..Klu x kna rendam dgn kapur. Ini bg melembutkan sotong..Oleh krn di rumah kami tiada kapur so saya rendam saja la..Lg pun saya ada baca kt internet klu rendam lama sgt dgn kapur nnt sotong 2 akn lain rsanya..

Besenya klu utk masak t.ari saya akn rendam dr pg..Tp hari Sabtu lepas saya masak utk menu mkn malam..So saya rendam dari t.ari..Inilah bahan-bahan dan cara memasaknya

Bahan-bahannya:
Bawang putih - dikisar
Bawang Merah - dikisar
Lada kering - dikisar
Sotong kering
Air asam jawa
Sedikit garam dan gula
Sedikit minyak

Cara-caranya:
  • Panaskan minyak dan tumis bawang putih dan bawang merah yg telah dikisar
  • Kemudian masukkan lada kering yg dikisar td. Kuantiti lada ikut kesukaan masing2. Bagi yg xgemar masakan yg pedas, masukkan sedikit sahaja
  • Tumis sehingga garing dan naik bau
  • Masukkan sedikit air berserta sotong kering yg telah direndam td
  • Setelah sotong empuk masukkan sedikitt garam dan gula
  • Last sekali seperti pesanan ibu masukkan air asam jawa

Setelah memastikan rasa dan sotong lembut,bolehlah diangkat dan dihidangkan.Simple dan mudahkan resepi saya ni. Almaklumlah isteri yg berkerjaya..Masak asal boleh je..

Sempat lg snap gambar....ha3

No comments:

Post a Comment