Thursday, January 17, 2013

Sambal Goreng Jawa




Hari selasa lepas saya bcuti..Cuti pun sbb esoknya saya ada paper nk di jawab...Nk belajar la kononnya...Oleh kerana dah penat belajar plus stress...So ptg 2 saya sesaja try nk masak something benda baru...Lagipun en N ada sebut pasal nk makan sambal goreng

Memang cantiklah sbb kitorg ada beli tahu dan tempe...Memang kenalah dgn menu yg saya angankn...Actually saya xpernh buat pun...Selalu tgok makcik2 saya masak je time kenduri

So inilah resepinya...Selamat mencuba ye

Bahan-bahannya:

3 Ulas Bawang Putih - dikisar
1 Ulas Bawang Besar - dikisar
Lada Kering - dikisar
2 Keping Tahu
2 Keping Tempe
1 Biji Kentang
Soon - direndam
Tahu Kering - di rendam
Kicap
Sos Tiram(utk pekatkan)

Cara-caranya:

1. Goreng tahu,tempe dan kentang. Kemudian hiris halus2
2. Tumis bawang putih dan bawang besar. Lepas naik bau masukkan lada yg telah dikisar. Kemudian kacau sehingga garing
3. tambahkan sedikit air,kicap dan sos tiram
4. Setelah mendidih masukkan sedikit garam. Kemudian masukkan tahu,tempe dan kentang tadi
5. Biarkan seketika sampai semua bahan empuk
6. Selepas itu masukkan soon dan tahu kering
7. Kacau dan tunggu sehingga sambal kering
8. Last sekali of course la rasa masakan anda tadi.. Dan siap untuk dihidangkan

No comments:

Post a Comment