Thursday, July 11, 2013

ketam masak cili


Gambar google saje


Alhamdulillah sudah 2 hari kita menunaikan puasa..Ape menu korang berbuka puasa semalam..Menu utama saya sudah semestinya nasi..Almaklumlah en N mesti nak nasi setiap kali berbuka puasa..So menu berbuka saya semalam adalah ketam masak cili (sambal ketam je sebenarnya), tahu lembut air laici dan kuih muih..

Kali ni saya nk share resepi ketam masak cili..Kalau nak tau sejak kahwin dgn en N baru la saya tau resepi ni..Biasa kalau kt kampung mama saya masak lemak je ketam ni..



Bahan-bahannya:
Ketam
Bawang putih - dikisar
Bawang merah - dikisar
Cili kering - dikisar
Halia - ditumbuk/dihiris
Serai - dititik
Serbuk kunyit
Sedikit garam dan gula
Air asam jawa

Cara-caranya:
  • Peramkan ketam yg telah disiang dgn garam dan serbuk kunyit
  • Goreng ketam separuh masak
  • Tumis bawang putih,bawang kecil dan cili sehingga naik bau
  • Masukkan halia dan serai
  • Kemudian masukkan sedikit air asam jawa
  • Last sekali letak garam dan gula secukup rasa

Taraa siap da ketam masak cili saya..Emm kecur lak rasa..Ape menu anda semua hari ini ye..Emm saya myb akan masak paprik campur hari ini..Tambahan pula kami ada tetamu nk berbuka sama..Siapa lagi kalau bukan Lin..Nak celebrate birthday saya la katakan.. Oh ya alhamdulillah hari ni bertambah sudah umur saya..Berapa 2 usah di tanya ye..Nantikan entry tentang suprise dan hadiah dari en N...

No comments:

Post a Comment